Imagine

Ku biyernes, nangyari su usad sa magiging pinaka-importanteng pangyayari sa buhay ko: su pag-kwestiyon kan ang pagtubod ko: na abo kong pinag-uusipan ta para kanako, malaka-kompolikado kan ang bagay na an, saka diri pa ako maiintindihan kan ang mga tawong nakapalibot kanako na uda na ibang ginibo kundi magtuyaw sa paniniwala kan ang ibang tawo. Sira kaya su klase sa mga tawo na kung uno an ang nababyad nira, amo na an. Kontento na sira sa nasasabutan nira. Abo na nirang palawigon pa kung uno an ang mga bagay na nasa talikundan kan.

Makolog sa boot ko lalo nang pirmi nira akong tinatawan sa sitwasyon na diri ko man puwedeng simbagon arog kan ang: Kadakol sana kayang kulang kanimo, ngani?

Nagnigar ako ta boot kong ipasabot kanda na buku akong arog kan, dawa pa agko kamaturan su sinabi nira pero buku adtu su rason. Para kanako, an ang rason kadtu amo adto su klase kan ang pagkasabot ko sa mga bagay. Iba para kanako an ang ibig sabihon kan an mga bagay na para kanimo maray. Pwedeng maraot an ang ibig sabihon kan kanako.

Kamaturan, abo kong nakikipag-debate tungkol kan ang pagtubod ko ta abo ko nang masundan pa sa mga unga an ang unga nira. Para kaya kanako, kung agko man usad na tawo na atheist, technically buko talaga iyang atheist. Pwede iyang bauyon na atheist pero kung iisipon pa, an ang usad na "atheist" bukong ganap na "atheist" kung diri pa nanggad niya napapamaturan na uda diyos. Pauno niya kokontrahon an ang bagay na diri pa man napapamaturan.

Tapos, nag-arabot su mga unga pa nira kung pauno ko kaya kuno maipapaliwanag an ang creation. Sabi ko, para kanako, mas agko kamaturan an ang sinasabi kan ang mga siyentista ta agko sira basehan na naiintindihan, nakakaptan bukong arog kan ang teorya sa bibliya na puro sarita sana an ang nakakaptan. Kung uno man an ang nakasurat sa bibliya, para kanako, kaipuhan pa adtung intindihun na bagana patukod na dapat masimbag. Kulang sa dunong su mga tawo kadto kaya diri nira maipaliwanag an ang mga bagay-bagay. Sabi ko pa ngani: Ku natuklasan ku tawo an ang benipisyo kan ang kalayo, sinamba nira adto. Amo yan ta diri nira naiintindihan pa na ang kalayo palan nagigibo ta agko oksihena, materyal, saka temperatura na pwedeng makapagpoon sa reaksiyon sa pagkalayo. Arog man kita kan nguwan. An ang mga bagay na diri ta maintindihan nguwan, ipinagpapaubaya ta na sana sa usad na mas makusog na puwersa ta para kanato, naniniwala kitang limitado sana an ang utok ta. Dahil kan, nalilimitahan kitang imbestigaran an ang mga milagro, pati na ang rason kun uno an ang sikolohiya han ang pagtubod.

Nag-abot pa kami sa halimbawa tungkol sa kumpisal. Sira ngani mismo, kontra sa kumpisal. Sabi nira, sala kuno an pagkumpisal. Dapat kuno diretso sa diyos. Sabi ko, sala palan kamo. Ako, nagtutubod ako sa kumpisal mapa-spiritwal man an o uno. Importante an ang pagkumpisal ta nalilinigan kan an ang pagmati ta sagkod pag-iisip. An ang sikolohiya kaya kan ta kaipuhan tang agko makausip kung diri ta na kayang kimkimon an ang problema ta. (Arog kading ginigibo ko na nag-iistorya ako tungkol kan ang nangyari kanako na mas nakakapagpagaan kan ang pagmati ko.) Ibig sabihon, buku pang sapat na baguhon ta su mga sala tang nagibo. Nasa sikolohiya an kan ang penance kun sari kaiba an ang confession, repentance, pati na ang penalty.

Ku subagong ramrag, nabasa ko su column ni Cirilo Bautista sa Panorama na agko titulong "Another way of looking at literature and life." Inistorya niya su tungkol kadtung lalaking nakasabay niya sa klinika. Su lalaki, ordinaryong obero sana sa usad na construction company sa Pasay. Nagkausip sira kung gauno kadipisil an ang mabuhay, kung pauno an ang pagkaka-project ku lalaki kung uno an ang maray na buhay. Sadto pangyayaring adtu, narumruman niya kung pauno nagluluog adtong kiddie rhyme na "Row, row, row your boat" sadto. Sabi ngani kadtong kanta :"Life is but a dream." Ararum. Pero pauno masasabing bagana prodyeksiyon sana kan ang tawo an ang buhay, na kung pauno naging pangiturugan sana ang ang buhay.

Ku igin pa ako, naisip ko dati na uno kaya kung magisong akong bigla tapos mas igin pa ako sa edad kong dose; na posibleng pangiturugan sana adtong ngamin na nangyari kanako. Naisip ko kung uno kaya kung maggisong ako tapos ngamin na nangyayari bangungot man sana, mauban na pangiturugan. Kaya pag naggigisong ako, iniisip kong pumikit ulit ta baka makabalik na ako sa pinakatunay na mundong dapat na iniiwagan ko. Pero diri adto nangyayari. Sabi ko, amo na adi a tunay na bangungot. Diri ako magigisung sa kamaturan.

Arog man kadi su nabanggit pa ni Bautista tungkol ki Chuan Tzu na inilahad an ang estado sa bitnga kan ang pangiturugan sagkod paggisong bilang "deep momentary and perplexing experience" sa pamamagitan kan ang pag-istorya ku lalaking nangiturugan sa paru-paro. Na pagkagisong niya, buko iyang sigurado kung usad iyang paru-paro na nangiturugan na maging tawo o usad iyang tawo na nangiturugan na usad na paru-paro.

Usad pang nag-luog sa utok ko su kanta ni John Lennon na Imagine:

Imagine there's no heaven,/It's easy if you try,/No hell below us,/Above us only sky,/Imagine all the people/living for today.../Imagine there's no countries,/It isn't hard to do,/Nothing to kill or die for,/No religion too,/Imagine all the peopleliving life in peace.../Imagine no possesions,/I wonder if you can,/No need for greed or hunger,/A brotherhood of man,/Imagine all the people/Sharing all the world.../You may say I'm a dreamer,/but Im not the only one,/I hope some day you'll join us,/And the world will live as one.

Malanggayon pagmunihan kadi alagad makulug man nanggad sa payu. Adtung nangyari kanako, hanggang nguwan, bagana kabubukas pa sana ku laman ku, karuyrugo pa sana. Hanggang nguwan pinagpapara-isip ko na dipisil man palan an ang malakadakol na unga. Sinisimbag ko man sana an ang sadiri kong unga pero uda ako intensyon na sabihon sa mga tawo na tama an ang sinasabi ko. Hanggat sa uda pa napapatunayan, diri ako migngabil. Mauban pa a mundo. Kadakol pa ka pwedeng ilawig ka utok ka tawo na kaya niyang maipaliwanag an ang mga nangyayari sa kapalibutan niya. Pero kung mag-abot man a panahon na an, tigbak na ako, pati su mga kadiskudyon ko. Kung agko man langit, sadto na sana kami mag-osip-osip. Maboot man gayud an ang diyos para paloogon ako sa langit ta uda man ako nagibong kasalanan na marhay. Amo sana an ta problemado ako sa pagtubod.
--
Nasa www.OOVRAG.com pala ako.

Comments

marie said…
sonny, ararumon ang bikol mo. siguro pano albayana ako kaya iba man.

ang pagtubod mo, nasasaimo na iyan. dapat dai na makilabot ang ibang tao dyan the same way na dapat respetohan ta ang pagtubod kang ibang tao. respect and tolerance sana iyan. wars are waged due to intolerance.

sana tama su pagsabot ko kang entry mo ta medyo nadipisilan ako! hahaha.

uy, pgbabasa mo man lang ang mga poems ko?

ingat, marie
Anonymous said…
hey sonny.

take it easy.

"Sinisimbag ko man sana an ang sadiri kong unga pero uda ako intensyon na sabihon sa mga tawo na tama an ang sinasabi ko. Hanggat sa uda pa napapatunayan, diri ako migngabil."

sabi nga wala namang absolute truth dito sa mundo. nasa sa iyo kung ano ang paniniwalaan mo.

"spirituality is a personal thing".so go on with your quest.

madaming nang tao ang against sa organized religion. ano nga ba naman yung mga practices ngayon kundi mga gawa rin ng tao. di ba?

elena
Marie: Iyo po. Tama po su pagkasabot nindo sa post ko. Hay... buhay. hehe Iyo po, nababasa ko mga poems mo. Magayonon!

Salamats! :)

Elena: Salamat Linay. Abo ko talagang pinag-uusipan an pero na-provoke ako. Salamats! :)
Marie: Iyo po. Tama po su pagkasabot nindo sa post ko. Hay... buhay. hehe Iyo po, nababasa ko mga poems mo. Magayonon!

Salamats! :)

Elena: Salamat Linay. Abo ko talagang pinag-uusipan an pero na-provoke ako. Salamats! :)

Popular posts from this blog

Madrigal-Gonzalez Best First Book Award 2006 names finalists

Thoughts of death drives young writer to pen winning pieces

Gusto mo bang mag-Med?